Yhdistyksen hallituksessa työskentely on palkitsevaa vapaaehtoistoimintaa, jossa ei varmasti tekeminen lopu ihan heti. Hallitustyöskentelystä löytyy kaikille jotakin osaamisensa mukaan, kuten markkinointia, tapahtumien suunnittelua, kerhotilojen kehittämistä… niin ja sitten taloushallintoa, joka valitettavan usein ei oikein tunnu kiinnostavan ketään. Usein varsinainen kirjanpito on ulkoistettu tai sitä hoitaa kerhossa joku siihen kykenevä. Tämä on kuitenkin vasta taloushallinnon yhden osan tekninen toteutus, eikä varsinaista kokonaisvaltaista taloudenhoitoa.
Mielestäni jokaisen yhdistyksen hallituksen jäsenen pitäisi olla kiinnostunut yhdistyksensä taloushallinnosta edes jossain määrin, sillä laki asettaa vaatimuksia taloushallinnon järjestämiselle. Yhdistyslain mukaan yhdistyksen hallituksen on nimittäin “…. huolellisesti hoidettava yhdistyksen asioita. Hallituksen on huolehdittava siitä, että yhdistyksen kirjanpito on lainmukainen ja varainhoito on luotettavalla tavalla järjestetty. …” (Yhdistyslaki, 35 §, 16.7.2010/678). Lainmukaisesti ja luotettavalla tavalla järjestetty kirjanpito ja varainhoito linkittyvät oleellisesti muihin lakeihin, kuten kirjanpito- ja tilintarkastuslakeihin.
Ei pidä unohtaa, että laiminlyödessään näitä velvollisuuksia, voi yhdistyksen hallituksen jäsen joutua vahingonkorvausvelvollisuuteen, mikäli laiminlyönnistä aiheutuu vahinkoa. Yhdistyslaki toteaa vahingonkorvausvelvollisuudesta näin: “Hallituksen jäsen, yhdistyksen toimihenkilö ja toiminnantarkastaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka hän on toimessaan tahallisesti tai huolimattomuudesta aiheuttanut yhdistykselle.” (Yhdistyslaki, 39 §). Tuskin ketään huvittaa alkaa pulittamaan vahingonkorvauksia siitä, että on omalla osaamattomalla toiminnallaan vetänyt kerhon suohon.
Pelottelupuheen päälle motivaatiota. Laadukkaalla taloudenpidolla ei turvata pelkästään omaa persnahkaa, vaan mahdollistetaan yhdistyksen toiminnan jatkuvuus ja kehitys. Kun taloutta pystytään suunnittelemaan pitkäjänteisesti, on myös mahdolliset vastoinkäymiset helpompi selvittää. Itse asiassa moni asia saattaa muuttua normaaliksi yhdistyksen toiminnan suunnitteluksi ja pitkäaikaiseksi varautumiseksi, eikä “yllättäväksi” vastoinkäymiseksi. Oletko kenties itse hallituksessa joka on joutunut raapimaan päätään, kuinka kerhon pankkitilillä olevat rahat saadaan riittämään seuraavaan kevääseen saakka? Tai onko lentokoneen moottorihuolto tullut vastaan täysin puun takaa?
Pohtimalla mahdollisia skenaarioita jo etukäteen, ennen kuin housuun on lirahtanut vielä mitään, saadaan yhdistyksen koko toiminnasta ennakoitavampaa, hallituksen jäsenten hermoja säästävää ja ehkä jopa kehitettyä kerhoa entistä paremmaksi. Yhdistyksen laadukas taloudenhoito on suoraan yhteydessä yhdistyksen kokonaisvaltaiseen menestymiseen ja jatkuvuuden luomiseen. Hyvin hoidettu talous mahdollistaa resurssien keskittämisen yhdistyksen kehittämiseen, eikä hallitustyöskentely (välttämättä) ole pelkkää kriisistä toiseen raahautumista.
Jos oman persnahan turvaaminen, kerhon toiminnan kehittäminen tai ihan vain oman osaamisen kehittäminen kiinnostaa, niin tarjolla on ensi vuonna ILMAINEN taloushallinnon koulutus ilmailuyhdistyksille ja ilmailijoille. Kurssille mahtuu vielä! Kurssin info ja ilmoittautuminen löytyy täältä. Kurssille voi tulla haastamaan oman kerhon hankalilla kysymyksillä ja tilanteilla. Kurssilla ratkotaan kunkin kerhon haasteita yhdessä pohtien ja toinen toistaan tukien.