Pakkaatko mun varavarjon?

  • tehnyt

Vastaus kysymykseesi on: ”Pakkaan. Ja otan siitä 80 euroa.” ”Mutta sehän on vain varjon pakkaus. Mikä siinä maksaa?” Tässä adventtiblogissa jutellaan siitä, mitä itse asiassa saat ja mitä sinulla on lupa odottaa, kun joku pakkaa varavarjosi.

Varavarjon pakkaus lähtee liikkeelle siitä, että ensin katsotaan, että varjokokonaisuudessa on määräaikaistarkastusjakso voimassa. Alle 14 vuotta vanhat reput saavat kulkea kahden vuoden tarkastusjaksolla, kun taas 14 vuoden jälkeen komponentit on tarkastettava vuosittain.  

Varsinainen pakkaus alkaa edellisen pakkauksen ulkoisella tarkastelulla ja pakkauksen vaiheittaisella avaamisella. Katsellaan ja kokeillaan miltä pakkaus vaikuttaa ulkopuolelta. Onko se löysä, kireä tai epätasainen? Pakettia avattaessa voidaan mitata VV-kahvaan kohdistuva vetovastus. Se antaa muiden tietolähteiden ohella vinkkejä sopivasta varavarjon luupin mitasta. Puretaan edellinen pakkaus vaihe vaiheelta läpi ja katsellaan samalla edellistä työnjälkeä, oli se sitten omaa tai toisen kädenjälkeä. Tämä antaa myös tietoa siitä miten kyseinen varavarjo-valjas-yksilö kannattaa tai ei kannata pakata.

Edellisen pakkauksen tarkastus on myös vaihe, jossa voidaan havaita mahdolliset pakkausvirheet. Mahdollisista pakkausvirheistä raportoidaan Laskuvarjotoimikunnalle turvallisuusilmoituksen kautta. Mahdollinen löydetty virhe ilmoitetaan Laskuvarjotoimikunnan kalustovastaavan kautta sen tehneelle pakkaajalle, ja näin saadaan parannettua kalustotyön laadukkuutta ja turvallisuutta. Varavarjon pakkaus on se paikka, jossa kukaan ei halua pakkaajana tehdä virhettä, saati saada asiakkaana virheellisesti pakattua varjoa. Siksi tällainen ”isoveli-valvoo” tai oikeammin ”seuraava-pakkaaja-valvoo” menettely on ensiarvoisen tärkeää, jotta kalustohenkilöt oppivat mahdollisimman taitaviksi ja tarkoiksi pakkaajiksi. Pakkaajien ammattitaidon ylläpitämiseen tähtäävät myös kalustomestarin kelpoisuus- ja uusimisvaatimukset. Pakkauksia ja korjauksia on suoritettava tietty määrä vuosittain, jotta kelpoisuuden pystyy uusimaan.

Toimintakunnon tarkastus kuuluu jokaiseen varavarjon pakkaukseen. Määräaikaistarkastusten voimassa olon ohella katsotaan, kohdistuuko kalustoon valmistajan määräämiä toimia (ns. service bulletinit). Toimintakunnon tarkastuksessa käydään läpi koko varjokokonaisuus, mukaan lukien varavarjo, valjaat ja päävarjo kaikkine komponentteineen. Erityisen kriittinen tämä vaihe on silloin, kun varavarjoa pakataan varavarjokeikan jälkeen. Onko mitään rikki tai repsottaako? Onko mikään niin kulunutta, että se ei ehkä kestä määräaikaistarkastusjaksoa loppuun? Pitääkö jokin asia korjata tai korjauttaa itseä kovemmalla kalustomestarilla? Joskus tässä vaiheessa on huomattu jopa erilaisia valmistus- tai asennusvirheitä kaluston kokoamisessa. Tämä vaihe paperitöineen vie itse asiassa merkittävän osan koko homman työajasta.

Vielä ennen pakkaamista varavarjo ravistellaan ja riiputetaan ilmavaksi. Suomessa ei ole ehdotonta sääntöä asialle, mutta joistain maista löytyy sääntöjä, joiden mukaan varavarjoa tulee ”ilmata” (airing) esimerkiksi 24 tunnin ajan ennen uutta pakkausta. Samalla yleensä huolehditaan ilmankosteudesta. Pakkaustilan kosteus on hyvä saada 50-60 % tietämille ennen pakkaamista. Suomessa talvella sisäilman kosteus on yleensä 20-40% välillä, joten kostuttamiseen vaaditaan erillinen ilmankostutin, ja tila, jota voidaan toistuvasti kostuttaa tilan kärsimättä. Kostuttamisen avulla kupukangas asettuu paremmin, ja pakkauksesta on helpompi tehdä siisti ja tiivis. Näin vältetään tarvetta käyttää ylipitkiä luuppeja, jotka johtavat irvistäviin apuvarjon kansiin ja huonompaan apuvarjon ponnistusvoimaan.

Itse pakkaus on jopa meditatiivinen prosessi. Kuinka siistin ja hyvän pakkauksen osaan tehdä? Minkälaisen pakkauksen antaisin oman läheiseni hypättäväksi? Näyttääkö tämä hyvältä vielä 9 kuukauden päästä? Miten juuri tämän repun kohdalla varavarjon kangas on parasta asetella sisäpussiin, jotta lopputulos on siisti? Varavarjo on hyppääjän viimeinen keino selvitä hengissä muiden asioiden mentyä jo runsaasti pieleen. Minkälaiseen pakkaukseen itse luottaisin? Muistinko varmasti laittaa luupin läpi automaattilaukaisimen leikkurista? Moni kalustohenkilö ottaa tästä työvaiheesta valokuvan nukkuakseen yönsä paremmin.

Varavarjon luuppi vaihdetaan joka pakkauksen yhteydessä uuteen. Oikean luupin pituuden määrittäminen on osin tietolähteiden käyttöä, osin lähes taidelaji. Joskus menee pieleen, ja hyvän kalustomestarin pieteettiin kuuluu vaivautua vaihtamaan uusi paremman mittainen, jos ensimmäinen yritys ei tuota toivottua lopputulosta. Lopuksi lopputuloksen arviointi ja kenties vetovastuksen vetotesti. Tuliko sopivan kireä, vai täytyykö säätää?

Vielä on jäljellä pääkuvun kiinnittäminen, sinetöinti ja paperityöt. Kokenut ja rutinoitunut kalustomestari suorittaa koko pakkausprosessin noin kahteen tuntiin. Rauhallisempi tekijä käyttää yli kolmekin tuntia. Vaikka itse selviän yleensä nopeammin, en aloita, ellei käytettävissä ole neljää tuntia. Se jättää paitsi aikaa antaa eri vaiheiden asettua, myös aikaa ja kärsivällisyyttä ottaa jokin vaihe tarvittaessa uudestaan, kunnes tulee oikeasti hyvä.

Siis 2-4 tuntia työaikaa, johon kuuluu tarkastuksia ja paljon muutakin, kuin mekaanista pakkausta. Mitä muuta? Pakkaamisen ohella jo kalustomestari A:n täytyy voida tehdä eräitä helppoja korjauksia, esimerkiksi vaikkapa ohjauslenkkien kiinnikkeiden uusimista tai purkautumassa olevien kanttinauhaompeleiden uusimista. Kokonaisuudessaan kalustomestari A:n työkalupakkiin ja ompelukoneeseen saa rahaa kulumaan tuhannen euron molemmin puolin, B:n tai C:n kalustoon vielä paljon lisää. Varusteluettelolle, koneille ja työtiloille on asetettu minimivaatimukset, jotka on täytettävä kelpoisuutta hakiessa. Ilman koulutusta ja oikeanlaisia työvälineitä kalustomestarina ei saa toimia.

Entäpä asiakkaan oikeusturva? Kivahan se olisi säästää muutama kymppi maksamalla vain kaverille, joka ei vie maksua kirjanpitoon ja verotukseen. Jätän ottamatta kantaa harmaan talouden moraalinäkökulmiin, kukin tyylillään. Jos kuitenkin ostat kalustotöitä niitä kaupallisesti tekevältä huoltajalta, pääset automaattisesti kuluttajansuojalain tuoman turvan piiriin. Lisäksi kaupallisella kalustonhuoltajalla on mahdollisuus turvata sinua ja itseään ottamalla oman toimintansa vastuuvakuutus ja hänen huostaansa uskomaasi omaisuuttasi turvaava vastuuvakuutus.

Tässä on normaali varavarjonpakkaus. Tätä kaikkea sinulla on oikeus odottaa, kun annat varjosi pakattavaksi. Turvallisia hyppyjä tulevalle kaudelle kaikille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *